Top
Sport wyczynowy a zdrowie - Kubacki - o zdrowiu, o życiu i tym co jest w nim ważne.
fade
18
post-template-default,single,single-post,postid-18,single-format-standard,eltd-core-1.1.2,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Sport wyczynowy a zdrowie

trojboista

Sport wyczynowy a zdrowie

Sport to zdrowie? Często tak, ale niestety nie zawsze. Bez wątpienia zdrowa jest umiarkowana i regularna aktywność fizyczna. W ten sposób poprawiamy krążenie krwi, wspomagamy zdrowie metaboliczne, usprawniamy pracę mózgu i wzmacniamy mięśnie, jednocześnie zapobiegając przyrostowi tłuszczowej masy ciała. Nieco inaczej jednak sprawa może wyglądać przy sporcie wyczynowym.

Sport uprawiany ekstremalnie, na wyczynowym poziomie, wiąże się z ogromnym obciążeniem organizmu. Dla przykładu trójbój siłowy i strongman – zawodnicy wysokiej klasy podnoszą ciężary wielokrotnie większe niż statystyczni ludzie. Przy tak skrajnych obciążeniach ważny jest każdy ruch, gdyż mała pomyłka może poskutkować poważną kontuzją. Oczywiście nawet podczas rekreacyjnej jazdy na rowerze możemy doznać kontuzji, jednak skala ryzyka jest nieporównywalnie różna. Taki trójboista zatem musi przykładać maksymalną dbałość do techniki wykonywania ćwiczeń, ale też dbać o dietę, by kości i stawy były wzmacniane równomiernie do przyrostu siły mięśni, ale też korzystać z usług fizjoterapeuty, masażysty i innych specjalistów.

Idąc dalej – sporty walki. Nawet zawodnicy, którzy cały czas wygrywają, mogą zarówno w trakcie walki, jak i treningów (których jest bardzo dużo) otrzymywać ciosy w głowę. Regularne wstrząsy czaszki z czasem doprowadzają do uszkodzeń mózgu. A o zwiększonej ilości obrażeń fizycznych przy tym typie sportu na pewno nie muszę Wam wspominać.

A sporty wytrzymałościowe? Ultramaratony, triatlony i podobne. Udział w takich zawodach jest skrajnie wyczerpujący, doprowadza do ogromnych zniszczeń w tkance mięśniowej, odwodnienia, ogromnego wyrzutu hormonów stresu. Po tego typu wysiłku organizm tygodniami dochodzi do siebie, co oczywiście nie jest w pełni zdrowe. Warto też wspomnieć, że sport o wysokiej intensywności znacząco obniża odporność.

Nie można zapomnieć o sportach sylwetkowych i takich, gdzie stosuje się kategorie wagowe. Maksymalizacja osiągów organizmu z minimalizacja przyrostów masy ciała jest zawsze bardzo obciążające. Sam proces ograniczania masy tłuszczowej do minimum jest bardzo obciążający, gdyż długo utrzymywany deficyt kaloryczny skutkuje szeregiem zmian w biochemii – spadek hormonów tarczycy, wzrost kortyzolu, ograniczenie produkcji hormonów płciowych, zaburzenia hormonów regulujących uczucie głodu i sytości. Samo osiągnięcie celu, czyli skrajnie niski poziom tłuszczu podskórnego również nie jest korzystny, głównie ze względu na pojawiające się zaburzenia hormonalne, i u kobiet, i u mężczyzn.

Podsumowując, „sport to zdrowie” nie w każdych warunkach jest prawdą. Aktywny tryb życia jest konieczny dla utrzymania dobrego zdrowia, jednak sport wyczynowy to sztuka kompromisów. Chcąc wynieść możliwości organizmu ponad normę, musimy godzić się na kompromisy.

Kubacki
Kubacki

Cześć. Kubacki jestem. Mądrzyć się nie lubię, ale wiedzę przekazuję chętnie. A w temacie zdrowia i pokrewnych nowinek co nieco wiem, nieskromnie to ujmując. Jeśli tylko czujesz potrzebę lub po prostu masz ochotę rozszerzyć swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania, suplementacji i ziołoterapii oraz pewnych aspektów biohackingu, to na moim blogu poczujesz się jak u siebie ;)

Brak komentarzy

Napisz komentarz